Niektórzy menadżerowie i niektóre firmy słysząc o Lean odpowiadają „tak, słyszeliśmy, to ciekawe, ale nie dla nas”. Po tym stwierdzeniu padają argumenty mające podeprzeć tę wymówkę: bo jesteśmy firmą usługową, a nie produkcyjną, bo nasz proces nie jest powtarzalny, bo nasza działalność jest specyficzna, bo już próbowaliśmy, a także koronny argument: bo dobrze jest tak, jak jest.

Wiele osób żyje w błędnym przekonaniu, że Lean to tylko produkcja i powtarzalne procesy. Tymczasem z doświadczenia wiemy, że Lean ma bardzo uniwersalne zastosowanie. Konsultanci Leanpassion poprzez strategiczną transformację pomagali stać się Lean zarówno firmom produkcyjnym, jak i usługowym – finansowym, transportowym/logistycznym czy BPO i SSC.

Lean w strategicznym ujęciu może być zastosowany w każdej organizacji, bez względu na branżę i specjalizację. Wszędzie tam, gdzie dostarcza się wartość dla klienta i występuje proces generowania tej wartości – tam można stać się Lean. To po prostu zdroworozsądkowe podejście do pracy i zarządzania.

Lean w nowej odsłonie – Lean 3.0 – to stworzenie takich warunków funkcjonowania organizacji, w której wszyscy pracownicy są zaangażowani we wspólne wygrywanie: każdy, każdego dnia świadomie (praca zgodnie z rolą) realizuje kontekst biznesowy firmy (misja, wizja, wartości, cele strategiczne), jednocześnie identyfikując i eliminując marnotrawstwo. Angażując wszystkich pracowników w tworzenie wartości i równoczesną eliminację muda – stajemy się Lean.

 

Identyfikacja i eliminacja marnotrawstw szansą na wzrost firmy

Lean 3.0 pozwala zwalczyć największe patologie biznesowe oraz wspiera firmę w realizacji największych wyzwań: wzrostu, produktywności, zaangażowania, rozwoju. Pozwala wprowadzić stałą zmianę, z której korzyści firma będzie czerpała przez wiele lat – nie tylko w trakcie pracy z konsultantem. Nie oznacza to jednak, że proces transformacji wymaga czasu liczonego w latach, by przynieść zwrot z inwestycji. Średnie ROI transformacji strategicznych przeprowadzanych przez Leanpassion to 6-8 miesięcy.

baner-1v6

Dzięki zastosowaniu w firmie podejścia Lean, można skrócić czas wytwarzania produktów, a co za tym idzie – szybciej dostarczać je klientom. W rezultacie poprawia się szybkość przepływu środków pieniężnych w firmie. Dopracowany proces produkcyjny czy usługowy poprawia jakość, zwiększa satysfakcję klienta, a także produktywność w pracy. Każdy wie, na czym polega jego rola, dzięki czemu zmniejsza się liczba przesyłanych między sobą maili i ustaleń.  Wszystkie te korzyści płynące z Lean przyczyniają się do dwóch rzeczy: równoczesnego wzrostu konkurencyjności na rynku i zadowolenia pracowników z pracy.

Lean wcale nie oznacza redukcji etatów. Zyskane na ciągłej optymalizacji procesu czas i pieniądze można przeznaczyć na rozwój nowych produktów czy usług, by dodatkowo wzmocnić swoją konkurencyjność.

 

Czy Lean na pewno jest dla nas?

Wieczne zastanawianie się, czy Lean jest dla nas, to także swoiste marnowanie czasu. Warto zacząć od małego kroku, jakim są Leanspiratory – gry i zabawy zespołowe, które inspirują do wdrożenia zmiany. Podkreślają także, jak ważna w stawaniu się Lean jest zgrana drużyna. Bez zaangażowania pracowników w transformację zmiana się nie uda.

Wdrożenie samych narzędzi Lean i nakazanie pracownikom stosowania nowych reguł niekoniecznie przyniesie oczekiwane rezultaty. Lean jest przede wszystkim pracą z ludźmi – tak, aby na wszystkich szczeblach organizacji chcieli dostarczać wartość dla klienta, wspierając przy tym cele strategiczne, jakie stawia przed sobą firma.

baner-2

Zaangażowanie wszystkich we wspólne wygrywanie oraz wbudowanie identyfikacji i eliminacji marnotrawstwa w procesy i kulturę organizacyjną powoduje, że każdemu pracownikowi zależy na tym, by firma była jeszcze bardziej Lean.

Zainteresowanych Leanspiratorami zachęcamy do obejrzenia katalogu, a także do zapoznania się z podejściem 5 Kroków Strategii Lean. Koniec z zastanawianiem się. Trzeba zacząć działać.

 
partnerem-merytorycznym2

zobacz komentarze

Wideo

Więcej wideo