Poziom zaangażowania pracowników wprost przekłada się na wyniki biznesowe organizacji. Receptą na zmianę postaw jest transformacja, ale w jaki sposób przekonać do niej ludzi? Jednym ze sposobów jest trening w formie rywalizacji we wspólnej grze: Lean Champions Cup.

Każda zmiana wywołuje opór ze strony pracowników. Motywy mogą być różne, najczęściej jest nim strach przed czymś nowym, konieczność odejścia od tego, co „jakoś działa” (przeczytaj więcej o 4 fazach zmiany). Obawy towarzyszą nie tylko pracownikom, ale i zarządzającym procesami menedżerom. Zgodnie z Audytem Strategii Lean (2013-16), dziewięć na dziesięć transformacji nie udaje się; lider zespołu jest przeważnie przekonany, że doskonalenie przeszkadza biznesowi. Innymi słowy, że zakłóci proces, który oparty jest na utrwalonych praktykach i przyzwyczajeniach ludzi, wskutek czego wyniki które lider ma „dowieźć”, będą zagrożone.

Tymczasem w myśl strategicznego podejścia do transformacji, sukces zależy od zaangażowania absolutnie wszystkich uczestników procesu (o transformacji w 5 krokach mówił podczas niedawnej konferencji Radosław Drzewiecki, założyciel Leanpassion; prezentacja z jego wystąpienia — do pobrania: tutaj).

Negatywne postawy przekładają się często na porażkę transformacji, dlatego tak ważne jest zainspirowanie do zmiany wszystkich pracowników. Tak, aby przekonali się, że transformacja będzie również ich udziałem, że zyskają wpływ na swoją pracę oraz wsparcie ze strony lidera. Ale jak to zrobić?

Inspirowanie przez trening

Trudno o gorsze rozwiązanie niż nauka transformacji w sali szkoleniowej. Zmiana następuje tam, gdzie zachodzi proces podlegający transformacji. „W sali szkoleniowej można zainspirować ludzi, ale nie nauczyć” — tłumaczy Radosław Drzewiecki. Jednym ze sprawdzonych motywatorów i źródeł inspiracji do transformacji (Leanspiratorów) jest Lean Champions Cup (LCC), autorskie rozwiązanie firmy Leanpassion.

Zostań uczestnikiem rozgrywek piłkarskich

Lean Champions Cup to rywalizacja zespołów, która oparta jest na pucharowej walce drużyn piłkarskich (zespoły losują nazwy odpowiadające autentycznym ekipom futbolowym, które co roku walczą o najwyższe laury w Europie). Rozgrywki rozpisane są na kilka rund, a całość koordynuje ekspert Leanpassion. „Miarą sukcesu są konkretne wyniki, takie jak jakość, lead-time, produktywność i satysfakcja klienta” — wyjaśnia Grażyna Potwora, Transformation Expert w Leanpassion. „Pracownicy tworząc zespół, wcielają się w dostawcę konkretnego produktu. Uczestniczą w procesie dostarczania wartości klientowi końcowemu, a doskonaląc proces, w praktyce poznają, czym jest transformacja. Mogą się przekonać, że wpływ na proces może mieć każdy pracownik, a bez zaangażowania wszystkich jego uczestników trudno o osiągnięcie wspólnych celów” — dodaje.

grazyna_potwora —Grażyna Potwora, Transformation Expert w Leanpassion

W poszczególnych etapach gry — od wejścia przez bramki i losowanie grup, po ceremonię wręczania pucharów i medali — uczestnicy tej gry uczą się, czym jest Strategia Lean, a więc autorskie podejście do transformacji, opracowane przez Leanpassion (więcej o 5 krokach Strategii Lean — tutaj).

W ciągu kilku minionych lat, Lean Champions Cup sprawdziło się w praktyce w wielu organizacjach (np. Polfa, DB Schenker, LOT, Raiffeisen Polbank, BNP Paribas czy Infosys BPO), będąc źródłem wiedzy i inspiracji. Dzięki niemu ludzie oswajają się z transformacją. Mogą przekonać się, że każdy ma wpływ na proces, a sama zmiana zmierza do tego, by pracować mądrzej, a nie więcej.

Więcej o Lean Champions Cup i innych Leanspiratorach – grach zespołowych, które motywują do zmiany – znajdziesz tutaj.

 partnerem-merytorycznym2

zobacz komentarze

Wideo

Więcej wideo